سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابتدا یک روایت از امام صادق(علیه السلام):

·       عمربن حنظله می گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم:دو نفر از ما که در مورد قرض یا ارث نزاع دارند نزد سلطان و قضات او می روند آیا این عمل جایز است؟

حضرت رمود: کسی که در موضوعی حق یا باطل نزد آنها برود تا درباره او قضاوت کنند به نزد طاغوت رفته است و آنچه را که او قضاوت کند و مالی را با قضاوت او بگیرد اگر چه که حق وی باشد مال حرامی را گرفته است زیرا آن مال را به حکم طاغوت گرفته است در صورتی که خداوند فرموده است: "می خواهند طاغوت را حاکم خود قرار دهند در صورتی که امر شدند که به او کفر ورزند"(1).

 عرض کردم : پس این دو نفر چه کنند؟

امام علیه السلام فرمردند: نگاه کنند به کسی از شما شیعیان که حدیث ما را روایت می کند و در حلال و حرام ما از نظر نظر انداخته و احکام ما را می شناسد به حکمیت او راضی شوند که همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم. اگر حکم کرد و کسی از او قبول نکرد حکم خدا را سبک شمرده و ما را رد کرده است، و کسی که ما را رد کند خدا رد کرده است و چنین کاری د رحد شریک به خدای تعالی است(2)

·       شیخ مفید متوفای 413 ه.ق. می گوید: اجرای حدود اسلام به عهدهی ائمه هدی از آل محمد است که منصوب از سوی خدا هستند و دیگر و دیگر حاکمان و امرائی که ائمه نصب کردند و آنها این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند(3).

·       شیخ طوسی متوفای 446 ه.ق. می گوید:قضاوت تنها برای کسی جایز است که امام معصوم علیه السلام به او اجازه داده باشد و ائمه علیهم السلام این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند(4).

·       محقق حلی متوفای 676 ه.ق. می گوید: واجب است کسی که نائب امام زمان علیه السلام است سهم امام را در بین مستحقین آن تقسیم نماید(5).

·       شهید ثانی متوفای 966 ه.ق. در تبیین شرایط نائب امام زمان علیه السلام که محقق حلی بیان کرده . آورده است:

مراد فقیه عادل و شیعه ای است که دارای همه شرایط فتوا باشد زیرا او نائب امام و منصوب از سوی اوست(6).

·       ابوالصلاح حلبی متئفای 447 ه.ق. می گوید: ... در واقع فقیه نایب ولی عصر در حکومت است و اهلیت آن را دارد(7).

·       محقق کرکی متوفای 940 ه.ق. می گوید: فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که فقیه جامع الشریط که از آن به مجتهد تعبیر نظر می شود از سوی ائمه هدا عیهم السلام د رهمه مواردی که نیابت برداراست نیابت دارند(8).

·       محقق اردبیلی متوفای 993 ه.ق. می گوید:فقیه در همه امور نایب امام زمان علیه السلام است(9).

·       ملا احمد نراقی متوفای 1235ه.ق. می گوید: آنچه برای پیامبر و امام که پیشوای مردم بودند ثابت بود برای فقه نیز ثابت است مگر این که دلیلی ،حقی را تنها به آنها اختصاص داده باشد(10).

·       صاحب(میرزا محمد حسن)جواهر متوفای1266 ه.ق. می گوید: ظاهر روایات حاک یاز آن است که فقیه بطور کامل اختیار دارد و تمام اختیاراتی که برای امام علیه السلام است برای او هم می باشد(11).

·       حاج آقا رضا همدانی متوفای 1322 ه.ق. می گوید: د رهر صورت اشکالی در نیابت فقیه جامع شرایط فتوا از امامزمان علیه السلامدر زمان غیبت امام علیه السلام نمی باشد(12).

·       امام خمینی می گوید: ولایتی که برای پیغمبر اکرم( صلی الله علیه و اله و سلم) و ائمه علیهم السلام می باشد برای فقیه هم ثابت است. د راین مطلب هیچ شکی نیست(13).

دوستان این سخنان تعدادی از فقها و علما در طول تاریخ بود که در کتاب (تحلیلی نو و عملی درباره ولایت فقیه نوشته محمد رضا اکبر)درباره ولایت فقیه گفته شده بود.

 

از خانه اهل بیت (علیهم السلام)

حضرت علی علیه السلام فرمودند:صبحگاهان ، رهروان شب ستایش می شوند.

این سخن گهربار مولای متقیان علیه السلام ضرب المثلی است،به این معنا که آینده از آن استقامت کننگان است و در صبح ظهور، از کسان یکه در شب تاریک غیبت، دست از یاری امام زمان علیه السلام و زمینه سازی برای ظهور باشکوه آن حضرت بر نداشته اند تقدیر می شود.(14).

 

رمز ظهور

1- دعا

2- تبلیغ

3- خودسازی

 

1-    سوره نساء، ایه60

2-    وسایل الشیعه،ج18،ص99

3-    مُقتعه،ص811

4-    نهایه،ض301و302

5-    شرایع الاسلام،چ1،ص184،مسئله5

6-    مسالک الاقفهام،ج1،ص54

7-    کافی، ص435

8-    رسائل المحقق الکرکی (محقق ثانی)، رسالة الصلاة الجمعه، ج1،ض142، انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی ،قم

9-    مجمع الفائدة و البرهان ،ج9،ص131

10-عوائد الایام نراقی ،بحث حدود ولایت حاکم،ض187

11-جواهر،ج40،ص18و19

12-مصباح الفقیه ،کتاب الخمس،ص161

13-ولایت فقیه،ص172


نوشته شده در  پنج شنبه 88/12/13ساعت  12:2 صبح  توسط غلام رضا 
  نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نامه علی خلیلی 15 رو قبل از شهادت به مقام معظم رهبری
پروتکل4 و یه شعر زیبا و یه حدیث از امام عصر(عج)
نامه تکان دهنده یک شهید 17 ساله برای فرار از گناه
برای کدام امتحان درس می خوانی ؟ ،صمیمیت و نشاط
پروتکل 3
پروتکل های یهود2 ،سخنی از سیدحسن نصرالله
پروتکل های یهود1
راهی مشهد
بررسی تاریخچه علمی ولایت فقیه
ولایت
مظلومیت رهبر
روایتی از امام باقر درباره ولایت
بیانات در دیدار دستاندرکاران ساخت ناوشکن جماران
یک خاطره اقا سید حسن نصرالله
خیلی تجاهر و وقاحت می خواهد(خاطره ای از رهبرم (دامه برکاته))
[همه عناوین(32)][عناوین آرشیوشده]